Przejdź do głównej treści Przejdź do wyszukiwarki
Szkoła Podstawowa im. Papieża Jana Pawła II w Moniatyczach

WYCIECZKA W BIESZCZADY

Utworzono dnia 18.06.2018

W dniach 14-13.06.2015 r. grupa 26 uczniów Szkoły Podstawowej im. Papieża Jana Pawła II w Moniatyczach wraz z opiekunami p. J. Mróz, p. J. Łopocką i p. A. Nocek udała się na dwudniową wycieczkę w Bieszczady. Chociaż pogoda nas nie zachęcała do wyjazdu, gdyż od samego rana padał deszcz, i jak się później okazało padało do wieczora, oraz faktu że wyjechaliśmy wczesnym rankiem, humory nam dopisywały i byliśmy pełni wrażeń tego co przed nami.

Na początek naszej wyprawy udaliśmy się na zwiedzanie XVI wiecznego zamku
w Krasiczynie, jednego z najpiękniejszych skarbów architektury renesansowo-manierystycznej w Europie. Z dziedzińca zamkowego, okolonego arkadowymi podcieniami, podziwiać mogliśmy niezwykle rzadko spotykane przepiękne dekoracje przedstawiające sceny biblijne, medaliony z popiersiami cesarzy, wizerunki polskich królów oraz sceny myśliwskie. Zasłuchani w opowieści przewodnika zwiedziliśmy: dziedziniec zamkowy, kryptę w Baszcie Boskiej, gabinet myśliwski w Baszcie Szlacheckiej, kaplicę zamkową
p.w. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny oraz podziemia z salą tortur. Z Krasiczyna udaliśmy sie w dalszą podróż, aby obejrzeć miniatury kultury sakralnej w Myczkowcach. Następnie pojechaliśmy nad Solinę, przespacerowaliśmy się po tamie i kupiliśmy drobne upominki z Bieszczad. Miłym zakończeniem pierwszego dnia był godzinny rejs statkiem po jeziorze solińskim, który wszystkim bardzo się podobał. Nieco zmęczeni ale pełni wrażeń wróciliśmy do schroniska Pod Wysoką Połoniną w Wetlinie na obiadokolację i nocleg.
Drugi dzień naszej podróży przywitał nas nieco lepszą pogodą, ale ze względu na duże opady dnia wcześniejszego, nie mogliśmy udać się z przewodnikiem na zaplanowaną wędrówkę na Połoninę Wetlińską. Trzeba było skorzystać z planu alternatywnego. I tak udaliśmy się na przejażdżkę autokarową po ciekawych miejscach w Bieszczadach. Zobaczyliśmy pokazową zagrodę żubrów znajduje się na terenie leśnictwa Muczne. Zagroda zajmuje powierzchnię leśną ok. 7 ha i pozwala obserwować zwierzęta w ich naturalnym środowisku poprzez przygotowane specjalnie dla zwiedzających tarasy widokowe. Następnie udaliśmy się do Lutowisk aby zobaczyć zabytkową cerkiew grekokatolicką p.w. Św. Michała Archanioła, która obecnie jest wpisana na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. Ostatnim punktem programu było obejrzenie miejsca wypału węgla drzewnego. Zobaczyliśmy zbudowany przez leśników fragment mielerza, retortę oraz barak węglarzy. Ustawiono tam również kadź z dawnej potażarni. Powstało tam w ten sposób miniaturowe muzeum.
Gdy wyjeżdżaliśmy późnym popołudniem z Bieszczad nieco zmęczeni trudami wędrówki, ale zadowoleni i pełni wrażeń, przyrzekaliśmy sobie, że na pewno tu wrócimy. Wycieczka ta na długo pozostanie w naszej pamięci.